2008. szeptember 20., szombat

Off-road és a természet...

a Hargita Megyei Környezetvédelmi Ügynökség és udvarhelyi zöld szervezetek kezdeményezésére a tegnap érdekes találkozó zajlott a székelyudvarhelyi városházán. A motoros természetjárók (off-road klub, crossmotorosok és a quadosok) találkoztak polgármesterekkel, közbirtokosságok vezetőivel, erdészekkel és természetvédőkkel. A legelején egy bemutató, felvezető előadást tartottam a negatív hatásokról és a lehetséges megoldásokról (letölthető innen), majd mindenki elmondta a panaszát. Megpróbálom röviden összegezni, az alábbiakban.

Off-road oldal
:
  • a "kalózokkal" van inkább baj, ők hajtanak mindenen keresztül, akik klubokba tömörülnek, azok rendesebbek, összeszedik a szemetet (nemcsak a sajátjukat),
  • útvonalakat kellene kijelölni, ahol megengedett a motoros járművekkel járni, erdei utak, községi utakon, stb,
  • a rendszám legtöbbször nem elég, a forgalomba be nem írt motorok a legveszélyesebbek, ezekre kellene azonosító számot tenni,
  • vállalják, hogy autókkal segítenek ellenőrizni a védett területeken a "kalózokat", de embereket a területtulajdonosok és zöldek adjanak,
Tulajdonosi oldal:
  • rendezni kell a helyzetet törvényesen, jogszabályra van szükség ezen járművek beiratására, azonosítására,
  • a helyi rendőrségek vegyenek minden beírt és be nem írt járművet nyilvántartásba, az ismertető jegyeikkel együtt,
  • csak köztulajdonban levő utakat használjanak az off-roadosok,
  • erdőből teljesen legyenek kitiltva (zavarás, erózió, stb)
  • vállalják, hogy a havasi legelőkön kijelölnek meglévő utakat, amiket lehet használni, de ezekről ne térjenek le a motorosok,
  • természetesen bért kell az egyesületeknek ezért fizetni,
  • ha nem születik megoldás a kérdéskörre, akkor drasztikus lépésekre is számítani lehet, vannak emberek, akiknek egész évi munkáját pillanatok alatt tönkreteszi egy "kalóz" csapat,
  • nagyon fontos az azonosíthatósága a járműveknek,
Természetvédők:
  • információs kampányra van szükség, hogy hova tilos bemenni (fontos élőhelyek, védett területek, Natura 2000 területek, patakmedrek, meredek domboldalak - erózióveszély),
  • szigorúbb hatósági szabályozás kell, amelyet szigorú ellenőrzés követ, példákat kell statuálni a rossz fiúk ellen,
  • át kell gondolni a turizmus oldalát, a bakancsos turizmusnak, az ökoturizmusnak, kerékpáros turizmusnak nagy jövője van a térségben, de ez nem egyeztethető össze a mindenhol jelenlévő motorokkal, quadokkal.

3 megjegyzés:

Névtelen írta...

Tudtommal erdőbe tilos behajtani bármilyen járművel, hacsak az nem munkát végez, pl erdészet. Hol található meg ez a törvény? Össze lehet-e állítani egy listát, hogy mi számít tiltott területnek. Kinek van joga ellenőrzésre? Hova lehet panasszal fordulni?

PP írta...

Art. 54. - (1) Accesul public in padure este permis numai in zone amenajate si pe trasee marcate in acest sens.
(2) Accesul public in padure cu autovehicule, motociclete, ATV-uri sau mopede este interzis, cu exceptia activitatilor sportive, de recreere si turism, care se pot practica numai cu acordul proprietarului sau al administratorului padurilor proprietate publica a statului.

Legea 46/2008, Codul Silvic

Névtelen írta...

Érdekes lenne tudni, mi nem fér ebbe be: "activitatilor sportive, de recreere si turism".
Mindenesetre köszönöm a választ.